Δρ Ε. Δανέζης
Αστροφυσικός
Μέλος του Σώματος Ομοτίμων Καθηγητών του
Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Εισαγωγή
Είναι πλέον εμφανές ότι εδώ και αρκετά χρόνια ο δυτικός πολιτισμός διέρχεται μια περίοδο δραματικά αυξανόμενης κοινωνικής κρίσης η οποία συν τω χρόνω αποσαθρώνει τις παγκόσμιες κοινωνικές δομές.
Το φαινόμενα αυτό δεν έχει τοπικά χαρακτηριστικά, αλλά αφορά και αναφέρεται στο σύνολο του δυτικού κόσμου αν και εξωτερικεύεται με διαφορετικούς τρόπους στις διάφορες τοπικές κοινωνίες αναλόγως του βαθμού εξέλιξής τους.
Οι διαπιστώσεις αυτές οδηγούν στο συμπέρασμα ότι δεν βρισκόμαστε μπροστά σε μια δυσλειτουργία ενός κοινωνικού συστήματος, αλλά σε φαινόμενα πολιτισμικής κατάρρευσης αυτού που αναφέρεται ως Δυτικός Πολιτισμός.
Χαρακτηριστικό φαινόμενο αυτής της κατάρρευσης είναι η εγκατάλειψη των αρχών της συλλογικότητας, της κοινωνικότητας και του κοινοτικού πνεύματος, δηλαδή των βασικών στοιχείων δόμησης του πολιτισμού μας.
Η συλλογικότητα έχει αντικατασταθεί από την ιδιώτευση, την υποκειμενικότητα, την ατομικότητα και τον εγωκεντρισμό. Με τον τρόπο αυτό η κοινωνία χάνει τη συνοχή της και αυτοδιαλύεται σε ένα σύνολο συγκρουόμενων ατόμων. Το εγώ αντικαθιστά το εμείς. Το είμαι αντικαθίσταται από το έχω. Με τον τρόπο αυτό ο Δυτικός πολιτισμός από κοινωνικός, μετατρέπεται σε εξατομικευμένο και συν τω χρόνω φθείρεται, διαφθείρεται, και καταρρέει.
Την κατάρρευση αυτή, η οποία, αργά ή γρήγορα, θα οδηγήσει τον Δυτικό Πολιτισμό σε μεγάλες περιπέτειες, είναι επιτακτική ανάγκη να τη σταματήσει η ανάπτυξη ενός νέου Δυτικού Πολιτισμικού Ρεύματος το οποίο θα πρέπει να στηρίζεται, τόσο στις ανθρωπιστικές αρχές, τις οποίες ο Δυτικός Πολιτισμός έχει προ πολλού και εξ ολοκλήρου λησμονήσει, όσο και στο νέο επιστημονικό πνεύμα που επιτάσσει την ανάπτυξη μιας νέας λογικής και ηθικής της επιστήμης
Κύριος παράγοντας συγκρότησης μια νέας πολιτισμικής δομής είναι η συνειδητοποίηση των αιτίων κατάρρευσης του σημερινού Δυτικού Πολιτισμικού ρεύματος. Πάνω στην ανάλυση αυτών των αιτίων πρέπει να θεμελιωθεί μια νέα πολιτισμική θεωρία. Ένα νέο παγκόσμιο κοινωνικό συμβόλαιο το οποίο θα επιτρέψει στην κοινωνία μας να ζήσει με ειρήνη, αδελφότητα και δικαιοσύνη.
Ας δούμε όμως την λογική της συγκρότησης ενός πολιτισμικού ρεύματος.
Η έννοια του φόβου. Οι τρεις πολιτισμικοί πυλώνες
Ένα πολιτισμικό ρεύμα εκφράζει βασικά την εκάστοτε προσπάθεια του ανθρώπου να ξεπεράσει και να ελέγξει τριών ειδών φόβους, οι οποίοι βρίσκονται σε άμεση σχέση και συνάρτηση με τριών ειδών γεγονότα:
- Τον φόβο της φυσικής ανθρώπινης επιβίωσης. Ο φόβος αυτός περιλαμβάνει στον σκληρό του πυρήνα, επί μέρους φόβους όπως την αβεβαιότητα εξεύρεσης πόρων βιολογικής επιβίωσης και τον φόβο άσκησης βίας από τον δυνατότερο.
Η προσπάθεια υπέρβασης όλων αυτών των φόβων επιβίωσης ανάγκασε τον άνθρωπο να εφεύρει την έννοια της «οργανωμένης κοινωνικής ζωής» και σε προέκταση την έννοια της «Κοινωνικής Φιλοσοφίας». Η Κοινωνική Φιλοσοφία Γέννησε τα «Κοινωνικά Συστήματα» και από αυτά προήλθαν τα «Πολιτικά Συστήματα».
- Το φόβο της βίαιης δράσης του Φυσικού Περιβάλλοντος. Οι κατακλυσμοί, οι σεισμοί, οι βροντές και οι αστραπές, το μυστήριο του έναστρου ουρανού, η αιφνίδια μεταβολή των κλιματολογικών συνθηκών, δημιουργούσαν έναν εσωτερικό φόβο, τόσο στο επίπεδο της φυσικής επιβίωσης του ανθρώπου, όσο και στο επίπεδο του μεταφυσικού και ψυχολογικού δέους. Τον φόβο των γεγονότων του Φυσικού του περιβάλλοντος προσπάθησε ο άνθρωπος να ξεπεράσει μέσω της «Γνώσης», της διερεύνησης δηλαδή των αιτίων που προκαλούν τα γεγονότα που τον φόβιζαν. Η «Γνώση» γέννησε την «Επιστημονική Κοσμοθεωρία» που με τη σειρά της δημιούργησε την «Επιστήμη» η οποία σε κάποιες περιπτώσεις μετασχηματίζεται σε «Τεχνολογία».
- Τον μεταφυσικό φόβο, τον φόβο δηλαδή που προκαλούσαν γεγονότα τα οποία ξέφευγαν από το πλαίσιο της λογικής ερμηνείας, η οποία απέρρεε από την εμπειροκρατία των ανθρώπινων αισθήσεων. Ο μεταφυσικός φόβος δημιουργούσε έντονα και ανεξέλεγκτα προσωπικά και συλλογικά φαινόμενα άκρατου δέους, τα οποία αποσάθρωναν τις δομές του Κοινωνικού Συστήματος, αλλά και της Επιστημονικής Κοσμοθεωρίας. Απάντηση σ’ αυτή τη αίσθηση του μεταφυσικού φόβου έδωσε ο άνθρωπος δημιουργώντας τις δομές της «Εσωτερικής Φιλοσοφίας ή Θρησκευτικότητας». Η Εσωτερική φιλοσοφία είχε ως στόχο της να κατασιγάσει τα φαινόμενα μεταφυσικού φόβου με προεξάρχοντα τον «Φόβο του Θανάτου».
Η «Θρησκευτικότητα» γέννησε τη «Θεολογία» η οποία αποτελεί το υπόβαθρο γέννησης της «Θρησκείας».
Όπως είναι φανερό, τα τρία προηγούμενα είδη ανθρώπινων φόβων δεν είναι ανεξάρτητα μεταξύ τους, αλλά αλληλοεξαρτώμενα. Με τον τρόπο αυτό έπρεπε η ανάπτυξη μιας μεθόδου, ή μιας θεωρίας καταπολέμησης του ενός φόβου, να μην έρχεται σε αντίθεση με αντίστοιχες θεωρίες και πρακτικές που είχαν ως στόχο την αναίρεση των φόβων άλλου τύπου. Στην αντίθετη περίπτωση, μπορεί μια θεωρία ή μια πρακτική να κατασιγάζει κάποιο είδος ανθρώπινων φόβων, αλλά καταστρέφει τις δομές προστασίας του ανθρώπου από κάποιους άλλους.
Με βάση την προσπάθεια κατασίγασης των τριών αυτών επί μέρους ανθρώπινων φόβων ένα Πολιτισμικό Ρεύμα συγκροτείται πάνω στην ισόρροπη και αλληλοεξαρτώμενη ανάπτυξη των τριών προηγούμενων πυλώνων.
Ένα Πολιτισμικό ρεύμα μετεξελίσσεται προς μια «ορθή» ή μια «στρεβλή» κατεύθυνση, στο μέτρο που οι προηγούμενοι Πολιτισμικοί Πυλώνες μετεξελίσσονται «φυσιολογικά», στηριζόμενοι μεταξύ τους δομικά και μη αναιρώντας ο κάθε ένας τους άλλους δύο.
Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε φάση ανάπτυξης του πολιτισμικού ρεύματος, οι τρεις πυλώνες θα πρέπει να βρίσκονται σε ένα διαρκή εποικοδομητικό διάλογο με στόχο την διαρκή αλληλοεπίδρασή και ανανέωση του περιεχομένου τους.
Το ότι καταρρέουν οι πολιτισμοί, και κατ’ επέκταση τα συστήματα κοσμικής εξουσίας, οφείλεται στο γεγονός ότι οι τρεις προαναφερθέντες πυλώνες, δεν αναπτύσσονται ισόρροπα, ή εξελίσσονται στρεβλά. Αποτέλεσμα είναι να χάνεται η εσωτερική ενότητα, η ισορροπία και η συνοχή μεταξύ τους και ως εκ τούτου καταρρέει το σύνολο του πολιτισμικού οικοδομήματος.
Ως παράδειγμα καταρρέοντος πολιτισμικού ρεύματος είναι ο σύγχρονος, πραγματιστικός Δυτικός πολιτισμός, στα πλαίσια του οποίου, οι προηγούμενοι δομικοί πυλώνες, αντί να ομονοούν και να αλληλοστηρίζονται, συγκρούονται και αλληλοανερούνται σε μια συνεχή προσπάθεια, ακούσιου ή εκούσιου αλληλομηδενισμού τους.
Πολιτισμικά ρεύματα ενός πυλώνα
Η προηγούμενη όμως λογική, μιας ισόρροπης δηλαδή εξέλιξης ενός Πολιτισμικού Ρεύματος, δεν είναι αποδεκτή από όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες.
Σε πολλές περιπτώσεις, οι ανθρώπινες διοικητικές δομές κάποιου πυλώνα του Πολιτισμικού ρεύματος, κυριαρχούν επί των διοικητικών δομών των άλλων δύο πυλώνων, δημιουργώντας Πολιτισμικά ρεύματα ενός πυλώνα.
Με τον τρόπο αυτό δομούνται τα «Θετικιστικά», τα «Θεοκρατικά» και τα «Διοικητικά» πολιτισμικά ρεύματα., αναλόγως αν επικρατούν οι διοικητικές δομές της «Επιστημονικής Κοσμοθεωρίας» της «Εσωτερικής Φιλοσοφίας ή Θρησκευτικότητας», ή της «Κοινωνικής Φιλοσοφίας» αντίστοιχα.
Το Θετικιστικό Πολιτισμικό Ρεύμα
Στο Θετικιστικό Πολιτισμικό Ρεύμα θεοποιείται ο πυλώνας της Επιστημονικής Κοσμοθεώρησης και τα παράγωγά της, η Επιστήμη και η Τεχνολογία.
Το πολιτισμικό αυτό ρεύμα, προσπάθησε να κυριαρχήσει μετά το 1600, μετά την περίοδο των μεγάλων επιστημονικών ανακαλύψεων του 16ου και 17ου αιώνα, στηριγμένο στην κλασική φιλοσοφική αντίληψη περί Φύσης και Επιστήμης.
Σύμφωνα με αυτή την θετικιστική επιστημονική αντίληψη, πραγματικό, άρα και υπάρχον, είναι μόνο ότι αντιλαμβάνονται οι ανθρώπινες αισθήσεις και η «κοινή ανθρώπινη λογική». Με βάση αυτή την αντίληψη το αντικείμενο επεξεργασίας αυτού του επιστημονικού πυλώνα ήταν η θεοποιημένη δράση της αισθητής ύλης. Αποτέλεσμα αυτής της φιλοσοφικής αποδοχής ήταν να θεωρηθεί ως αυτονοήτως λογική η έννοια των ορίων των υλικών αντικειμένων και σε προέκταση ο ανεξάρτητος χαρακτήρας, η αυτονομία δράσης και ο εξατομικευμένος χαρακτήρας των ιδιοτήτων κάθε αντικειμένου ξεχωριστά. Βεβαίως από πολύ νωρίς έγινε δυνατός ο εντοπισμός των αλληλεπιδράσεων των κατά τα άλλα εξατομικευμένων αντικειμένων, αλλά δεν ήταν δυνατή η κατανόηση της ανάγκης ενοποίησης των εννοιών ύλης και ενέργειας καθώς και η συνειδητοποίηση της ενότητας του συμπαντικού υλικού στο επίπεδο των δομικών ιδιοτήτων και επιδράσεων. Η κλασική αυτή θετικιστική επιστημονική αντίληψη, στηρίχθηκε στην Ευκλείδεια Γεωμετρία και την Νευτώνεια Φυσική, που σήμερα γνωρίζουμε ότι στέκονται αδύναμες να εκφράσουν επιστημονικά την συνολική συμπαντική φυσική πραγματικότητα
Η υλιστική αυτή αντιμετώπιση της φυσικής πραγματικότητας, προκειμένου να πείσει ότι μπορεί να αντιμετωπίσει και να αντικαταστήσει τις δομές του πυλώνα της εσωτερικής φιλοσοφίας, πέρασε στη δημιουργία φιλοσοφικών δογμάτων που ήθελαν τον άνθρωπο απλό φυσικό αντικείμενο προερχόμενο από «χονδρή» Νευτώνεια και Ευκλείδεια ύλη στην οποία και θα αποσυντίθετο μετά τον φυσικό του θάνατο.
Μια τέτοια αντίληψη μηδένισε τις δομές του πυλώνα της εσωτερικής φιλοσοφίας, ενώ αποτέλεσε το έναυσμα δημιουργίας μιας κοινωνικής συνείδησης στα πλαίσια του πυλώνα της κοινωνικής φιλοσοφίας, η οποία διατύπωνε την άποψη ότι, αφού δεν υπάρχει τίποτα μετά και πριν τον φυσικό θάνατο, δεν έχει μεγάλη σημασία να «είμαστε» και εν τέλει δεν χάνουμε και τίποτα αν εν ζωή κάνουμε «τα πάντα» προκειμένου να «έχουμε». Μέσα από ένα πλέγμα τέτοιων αντιλήψεων ο πυλώνας της επιστημονικής κοσμοθεωρίας, μέσω της εφαρμοσμένης επιστήμης, προσπαθεί μέχρι και σήμερα να δομήσει ένα πολιτισμικό ρεύμα ενός πυλώνα ένα μονοδιάστατο θετικιστικό πολιτισμικό ρεύμα
Θεοκρατικό Πολιτισμικό Ρεύμα
Το Θεοκρατικό Πολιτισμικό Ρεύμα προκύπτει ως αποτέλεσμα του γιγαντισμού των διοικητικών Θρησκευτικών δομών, οι οποίες αποτελούν μετεξέλιξη του πυλώνα της Εσωτερικής Φιλοσοφίας. Στα πλαίσια αυτού του ρεύματος το ξεπέρασμα όλων των ανθρώπινων φόβων που αναφέρθηκαν στα προηγούμενα, τυγχάνει μιας μεταφυσικής, θεολογικής ή θρησκευτικής αντιμετώπισης και ερμηνείας.
Στην περίπτωση αυτή, τα εξελικτικά αποτελέσματα των δύο άλλων πυλώνων, δηλαδή τα πολιτικά συστήματα, καθώς και η επιστήμη και η Τεχνολογία, δεν έχουν την δυνατότητα να εξελίσσονται, παρά μόνο κάτω από την προϋπόθεση ότι συμφωνούν και επικροτούν άκριτα τις φιλοδοξίες γιγαντισμού της διοικητικής Θρησκευτικής δομής. Τελικά στο πολιτισμικό αυτό ρεύμα, οι Πυλώνες της Επιστημονικής Κοσμοθεωρίας και της Κοινωνικής Φιλοσοφίας ουσιαστικά έχουν καταργηθεί και αποτελούν απλά όργανα της Εσωτερικής Φιλοσοφίας, της Θεολογίας και της Θρησκείας.
Τέτοιου είδους πολιτισμικό Ρεύμα, σε πολλές περιπτώσεις, είναι το Ισλαμικό.
Ενδιαφέρον είναι να αναφερθεί ότι θεοκρατικό ήταν ουσιαστικά και το Δυτικό Πολιτισμικό Ρεύμα την περίοδο του Μεσαίωνα.
Το Διοικητικό Πολιτισμικό Ρεύμα
Το Διοικητικό Πολιτισμικό Ρεύμα, το οποίο βιώνουν εν μέρει κάποιες κοινωνίες σήμερα, είναι αποτέλεσμα της επικυριαρχίας του πυλώνα της Κοινωνικής Φιλοσοφίας πάνω στους δύο άλλους πολιτισμικούς πυλώνες. Φιλοσοφία αυτού του πολιτισμικού ρεύματος είναι ή δογματική κατάργηση κάθε άλλου ανθρώπινου φόβου, εκτός του φόβου της φυσικής επιβίωσης, τον οποίο υποτίθεται ότι κατασιγά μια δίκαια και ορθολογιστική κοινωνική δομή.
Ο μεταφυσικός φόβος, καταργείται θεμελιακά εφόσον διατυπώνεται το δόγμα ότι δεν υπάρχει τίποτα πέρα από ότι αντιλαμβάνονται οι αισθήσεις μας. Ο φόβος του θανάτου υποτίθεται ότι μηδενίζεται εφόσον διατυπώνεται το δόγμα ότι τίποτα δεν υπάρχει πριν την ανθρώπινη γέννηση και μετά τον φυσικό θάνατο. Με τον τρόπο αυτό γίνεται μια προσπάθεια μηδενισμού της ισχύος και της επιρροής του πυλώνα της εσωτερικής Φιλοσοφίας, και ως εκ τούτου και των παραγόμενων δομών της Θεολογίας και της Θρησκείας.
Στο πολιτισμικό αυτό ρεύμα η επιστημονική κοσμοθεωρία και οι παραγόμενες από αυτήν, Επιστήμη και Τεχνολογία, αποτελούν απλά όργανα των φυσικών αναγκών της κοινωνικής δομής. Η ύπαρξή της επιστήμης και της τεχνολογίας, δικαιολογείται, και κάποιες φορές δοξάζεται, μόνο αν εξυπηρετεί τις παραγωγικές και φυσικές ανάγκες της ανθρώπινης επιβίωσης, ή αποδεικνύει το σφαλερό των θεολογικών μεταφυσικών απόψεων.
Μια ακραία έκφραση του προηγούμενου πολιτισμικού ρεύματος είναι το «Διαχειριστικό Πολιτισμικό Ρεύμα» το οποίο εκφράζεται στα τελευταία στάδια κατάρρευσης του διοικητικού μοντέλου. Η άποψη η οποία διατυπώνεται είναι ότι το μοναδικό αίτιο αποσάθρωσης των δομών του διοικητικού πολιτισμικού μοντέλου είναι η κακή διαχείριση. Με βάση αυτή την φιλοσοφία προβαίνει σε μια αναδιάταξη των κοινωνικών διοικητικών δομών μέσω της θεσμοθέτησης ενός απέραντου πλέγματος νέων θεσμικών κοινωνικών συμβάσεων (νόμων και διατάξεων λειτουργίας). Ένα διαχειριστικό πολιτισμικό ρεύμα σύντομα αλώνετε από την οικονομική δομή και έτσι, από διαχειριστικό μεταμορφώνεται σε «οικονομίστικο», Η ακραία αυτή Διαχειριστική αντίληψη, την οποία βιώνουμε σήμερα, αποτελεί το κύκνειο άσμα του διοικητικού πολιτισμικού ρεύματος.
Βιβλιογραφία:
Μ. Δανέζη και Σ. Θεοδοσίου: «Το Μέλλον του Παρελθόντος μας-Επιστήμη και Νέος Πολιτισμός», Εκδόσεις Δίαυλος, Αθήνα 2005.