Η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού & Δημόσιας Διπλωματίας ήταν για δεύτερη χρονιά ο χορηγός του Ειδικού Βραβείου «Οδυσσέας» που απονεμήθηκε κατά τη λήξη του 6ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλόριζου «Πέρα από τα Σύνορα», το οποίο πραγματοποιήθηκε και φέτος στο ακριτικό νησί του Αιγαίου, από τις 22 έως τις 29 Αυγούστου 2021.
Το Ειδικό Βραβείο «Οδυσσέας», το οποίο απονέμεται σε Έλληνα σκηνοθέτη του εξωτερικού, απέσπασε το ντοκιμαντέρ: «My own personal Lebanon» (Ο Δικός μου Προσωπικός Λίβανος») του Θόδωρου Παναγόπουλου, παραγωγής 2020, από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Στην ομιλία του, κατά την τελετή λήξης του Φεστιβάλ, ο Γενικός Γραμματέας Απόδημου Ελληνισμού & Δημόσιας Διπλωματίας κ. Γιάννης Χρυσουλάκης τόνισε πόσο ιδιαίτερη και σημαντική είναι αυτή η γιορτή του κινηματογράφου, όπου συναντιέται ο πολιτισμός και η ιστορία σε ένα νησί με ιδιαίτερο ιστορικό και συμβολικό φορτίο, όπως είναι το Καστελλόριζο.
To ντοκιμαντέρ «Midnight Traveler» (Ταξιδιώτης του Μεσονυχτίου) παραγωγής ΗΠΑ, Κατάρ, Καναδά και Ηνωμένου Βασιλείου του 2019, κέρδισε το φετινό Βραβείο Καλύτερου Ιστορικού Ντοκιμαντέρ του Φεστιβάλ.
Το «Midnight Traveler», σε σκηνοθεσία Hassan Fazili και Emelie Mahdavian, παρουσιάζει τον αγώνα, τις δυσκολίες και τους κινδύνους του Αφγανού σκηνοθέτη Hassan Fazili να διαφύγει με τη σύζυγο και τις δυο κόρες του στο εξωτερικό, όταν οι Ταλιμπάν τον είχαν επικηρύξει, ζητώντας το θάνατό του.
Στο σκεπτικό της η κριτική επιτροπή του φετινού 6ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλόριζου επισημαίνει «την εξαιρετικά προσωπική κινηματογράφηση της φυγής της οικογένειας του κινηματογραφιστή από το Αφγανιστάν στην Ευρώπη, με την αποκάλυψη στιγμών τρόμου, αγάπης, θυμού και ελπίδας, και την εισαγωγή μιας οπτικής πάνω στην καθημερινότητα που σπάνια είχαμε δει μέχρι τώρα. Αυτή η ταινία δείχνει την ιστορία εν τω γίγνεσθαι σε μία περίοδο διαρκούς διαμάχης».
– Το Βραβείο Καλύτερου Κοινωνικοπολιτικού Ντοκιμαντέρ κέρδισε η ταινία: «The Patriarch’s Room», (Το Δωμάτιο του Πατριάρχη) της Danae Elon, παραγωγής Καναδά του 2017. Η ταινία πραγματεύεται την ιστορία του Ελληνορθόδοξου Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ. Ειρηναίου, την καθαίρεση από το θρησκευτικό του αξίωμα, τα όσα επακολούθησαν αλλά και προηγήθηκαν της απόφασης που προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις στην Ορθόδοξη εκκλησία.
Η κριτική επιτροπή στο σκεπτικό της τονίζει «την εξαιρετική διερεύνηση και αποκάλυψη της συνωμοσίας των ανθρώπων στην εξουσία και τη μεταφορά της σε μία πολύ καλά επεξεργασμένη, κινηματογραφική και διασκεδαστική αφήγηση».
– Το Βραβείο Καλύτερου Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ κέρδισε η ταινία: Dafa Metti (Difficult) του Tal Amiran, παραγωγής 2015, Ηνωμένο Βασίλειο. Η ταινία παρουσιάζει τον αυθεντικό τρόπο της αντίθεσης ανάμεσα στη ζωή των μεταναστών μικροπωλητών στους δρόμους του Παρισιού και τα λαμπερά φώτα της πόλης.
Τα τρία παραπάνω βραβεία έχει θεσμοθετήσει η Βουλή των Ελλήνων.
– Το Βραβείο Καλύτερου Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (με την ευγενική χορηγία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου) απέσπασε η ταινία: «Golden Dawn: A Public Affair» (Χρυσή Αυγή: Υπόθεση όλων μας) της Angélique Kourounis, παραγωγής 2021. Στο ντοκιμαντέρ παρουσιάζεται η επιμονή της σκηνοθέτιδας να κινηματογραφήσει τα πέντε χρόνια του αγώνα δικαίωσης για τα θύματα του φασισμού στην Ελλάδα, δίνοντας το παράδειγμα για το πως η προσωπική εμπλοκή μπορεί να προστατέψει τις δημοκρατίες μας.
– Το Ειδικό Βραβείο «Μεσογειακής Φιλίας» (με την ευγενική χορηγία του ΕΚΟΜΕ) απέσπασε το ντοκιμαντέρ: «Express Scopelitis» της Αιμιλίας Μήλου, παραγωγής 2020.
– Το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής απέσπασε η ταινία: «A Black Jesus» του Luca Lucchesi, παραγωγής 2020, Γερμανία.
– Ειδική Μνεία από την Κριτική Επιτροπή απέσπασε η ταινία: «High Maintenance», του Barak Heymann, παραγωγής 2020, Ισραήλ.
Σε όλους τους βραβευμένους σκηνοθέτες και παραγωγούς οι διοργανωτές πρόσφεραν ακριβές αντίγραφο του χρυσού στεφανιού κισσού της Μεγίστης, που βρέθηκε στον λυκιακού τύπου λαξευμένο τάφο του Καστελλόριζου και σήμερα φυλάσσεται στο Εθνικό και Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ και γενική γραμματέας του ΙΔΙΣΜΕ Ειρήνη Σαρίογλου στην ομιλία της ευχαρίστησε θερμά όλους όσους και φέτος εργάστηκαν σκληρά για την επίτευξη του στόχου, που ήταν η διοργάνωση ενός άρτιου και ολοκληρωμένου φεστιβάλ. Εξέφρασε ιδιαίτερες ευχαριστίες προς το πρόσωπο της Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κατερίνας Σακελλαροπούλου που έθεσε υπό την αιγίδα της τη φετινή διοργάνωση στηρίζοντας έμπρακτα αυτό τον πολιτιστικό θεσμό που στόχο έχει την πνευματική αναγέννηση του Καστελλόριζου, την προβολή της ιστορίας και των παραδόσεών του. Ευχαρίστησε επίσης θερμά τα μέλη της πενταμελούς κριτικής επιτροπής και για τη συνεργασία τους καθώς είχαν ένα πολύ δύσκολο έργο, δεδομένου ότι το επίπεδο όλων των διαγωνιζομένων ταινιών ήταν πολύ υψηλό.
Στη σημασία και τη συμβολή του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλόριζου αναφέρθηκε η Επιτετραμμένη της πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα Heike Dettmann, δίνοντας συγχαρητήρια προς όλους τους διοργανωτές.
Η αυλαία του 6ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλόριζου «Πέρα από τα Σύνορα» έπεσε με την προβολή της ταινίας: «The Cradock Murders», σκηνοθεσίας των Michel Noll και David Forbes, παραγωγής 2010, Νότια Αφρική και Γαλλία.
Ακολούθησε συναυλία από το μουσικό σύνολο ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ. Οι μουσικοί Δημήτρης Παπαγγελίδης, Σπύρος Παγίστης, Δημήτρης Κουφογιώργος και Μαριλίζα Παπαδούρη ταξίδεψαν μουσικά τον κόσμο σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας, τραγουδώντας όλοι μαζί γνωστά και αγαπημένα κομμάτια και συνθέσεις.